logo

Carrington

Η Leonora Carrington, η διασημότερη ίσως σουρεαλίστρια του 20ου αιώνα, γεννήθηκε το 1917 στο Chorley της βορειοδυτικής Αγγλίας. Τα πρώτα της βήματα στην ζωγραφική τα έκανε στη Φλωρεντία δίπλα σε ειδικούς της Ιταλικής αναγέννησης, οι οποίοι και την επηρέασαν στη μετέπειτα δουλειά της.

Συνέχισε τις σπουδές στη σχολή καλών τεχνών στο Chelsea, πίσω στην Αγγλία, όπου είχε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με διάσημους πρωτοπόρους καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων ο Max Ernst o οποίος και υπήρξε σύντροφος της για ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής της.

Αργότερα στο Παρίσι, δίπλα στην αφρόκρεμα των σουρεαλιστών καλλιτεχνών όπως οι Buñuel, Dalí, Man Ray, Miró, Picasso, Breton κ.α. συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις μαζί με άλλες γυναίκες όπως η Méret Oppenheim, Eileen Agar, Remedios Varo κ.α.

Το 1947 στη Νέα Υόρκη είχε την πρώτη της ατομική έκθεση και μέχρι τη δεκαετία του '60, η φήμη της είχε πια ήδη εδραιωθεί στην Ευρώπη και το Μεξικό, όπου εκεί έζησε το δεύτερο μεγάλο μέρος της ζωή της.

CarringtonΜερικά από τα σπουδαία της ζωγραφικά έργα είναι τα "And then We Saw the Daughter of the Minotaur", "Self-Portrait", "Temple of the Word", "Labyrinth", "Sidhe the White People of the Tuatha de Danaan", "Les distractions de Dagobert", "Semaine", "The Giantess", "Adieu Ammenotep", "The Burning of Giordano Bruno", "Peackocks of Chen" και πολλά άλλα.

Ως πολυπράγμων προσωπικότητα, εκτός από τη ζωγραφική ασχολήθηκε και με τη γλυπτική, τη σκηνογραφία αλλά και τη συγγραφή βιβλίων, με πιο γνωστά τα "The Hearing Trumpet", "The Seventh Horse and Other Tales", "The House of Fear", "The Oval Lady: Surreal Stories".

Πέθανε μόλις 2 χρόνια πριν, το Μάη του 2011, σε ηλικία 96 ετών αφήνοντας μια πολύ ιδιαίτερη κληρονομιά τόσο στους δικούς της ανθρώπους όσο και στο καλλιτεχνικό στίγμα του περασμένου αιώνα.

Πέρα όμως από τη συνοπτική βιογραφία και το καλλιτεχνικό προφίλ, τι το ιδιαίτερο μπορεί να υπάρχει σε μια σουρεαλίστρια που είχε την ευτυχία να δημιουργεί από τις γόνιμες εποχές πριν και μετά τον β’ παγκόσμιο πόλεμο, έως και μέχρι τα πρόσφατα χρόνια;

CarringtonΜπορεί να πει κάποιος, ο μαγικός ρεαλισμός των ιστοριών της, η αίσθηση ενός υβριδικού κόσμου, μισός κατανοητός μισός φανταστικός, γεμάτος με απειλητικές φιγούρες, μισές ανθρώπινες μισές ζωώδης, φίδια, ερπετά, άλογα. Πλάσματα απόκρυφα, του παραδόξου, πρόσωπα και προσωπεία μέσα σε σώματα, μια πανσπερμία πλασμάτων και κόσμων που οι κάτοικοί τους συμμετέχουν σε ένα παράξενο γαϊτανάκι που στοιχειώνει τις πιο μύχιες περιοχές του υποσυνειδήτου.

Μπορεί επίσης να είναι η σκοτεινή αίσθηση του χιούμορ των γραπτών της, η τραμπάλα στους ενορατικούς κόσμους, η ένδυση υπερβατικών ποιοτήτων, οι συνάξεις μαγισσών και η ανάδυση δυνάμεων και ικανοτήτων από την «άλλη όχθη».

Και όμως, το ιδιαίτερο κομμάτι στην περίπτωση της Leonora Carrington -όπως ίσως συμβαίνει και με αρκετούς άλλους γνωστούς και άγνωστους καλλιτέχνες- είναι ότι το έργο της αποτέλεσε μια ενδεικτική έκφραση της πραγματικής της ζωής που λίγο, ή και καθόλου, απείχε από την τέχνη της.

Η ζωή της ήταν αντισυμβατική εξ αρχής. Από μικρή είχε προβλήματα με τα συνήθη σχολεία από τα οποία και είχε αποβληθεί για «εκκεντρική» και «αντικοινωνική» συμπεριφορά. Ως ευαίσθητη ύπαρξη, τα σοκ και οι πιέσεις του κοινωνικού περιβάλλοντος διαδέχονταν το ένα το άλλο.

CarringtonΗ γνωριμία και η σχέση της με τον Max Ernst αποτέλεσε κομβικό σημείο για την σύντομη αλλά περιπετειώδη ζωή που θα ακολουθούσε μαζί του, ειδικά με την έναρξη του β' παγκόσμιου πολέμου, τις συλλήψεις του Ernst και την δίωξη καλλιτεχνών για «ανήθικη» τέχνη από τους ναζί. Η ακόλουθη ψυχική κατάρρευση από τις δοκιμασίες θα την έβρισκε αναπόφευκτα.

Ο εγκλεισμός της σε κλινική στην Ισπανία και η χορήγηση ψυχοφαρμάκων για την αντιμετώπιση της κατάστασης της συν διάφορα άλλα γεγονότα, επιδείνωσαν την υγεία της με αποτέλεσμα να προσπαθήσει να διαφύγει μέσω Λισαβόνας για το Μεξικό. Κάτι που το κατάφερε με τη βοήθεια φίλων καλλιτεχνών.

Στο Μεξικό, γυρίζοντας σελίδα, θα είχε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τις «αιρετικές» και απόκρυφες παραδόσεις των Αζτέκων και των Μάγιας, την αλχημεία, τις εσωτερικές διδασκαλίες, τη Καμπαλά κ.λπ. Κάτι που θα γινόταν πηγή έμπνευσης και διέξοδος για τον πολυτάραχο ψυχικό της κόσμο.

CarringtonΜε δυο λόγια, η Leonora Carrington δεν ζούσε σε δύο ξεχωριστούς κόσμους, αυτόν της σουρεαλιστικής τέχνης και αυτόν του καθημερινού συμβιβασμού. Ο κόσμος της ήταν σχεδόν εξολοκλήρου σουρεαλιστικός, συμπτύσσοντας το λογικό με το παράλογο, μια επιλογή που είχε ως συνέπεια το τίμημα της κόντρας της με την κυρίαρχη πραγματικότητα. Κάτι που αποτέλεσε -κυρίως στο πρώτο μισό της ζωής της- και την επώδυνη σκανδάλη για ν' αναδυθεί όλος αυτός ο εκφραστικός πλούτος των πιο σκοτεινών ψυχικών τόνων. Αυτών που θα εύρησκαν μετέπειτα ανταπόκριση στον εσωτερισμό και τις μυστικές τέχνες.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η παρακαταθήκη που άφησε είναι αυτή μιας άτυπης αιρετικής τέχνης που ξεπερνά τα κλασικά όρια του υπερρεαλισμού και αγγίζει τα όρια των πιο σκοτεινών πτυχών του αγνώστου και το πως αυτό αλληλεπιδρά με τις ανοιχτές «πληγές» του βαθύ ασυνείδητου.

Μια τέχνη που δείχνει να επηρέασε παλαιότερους και σύγχρονους καλλιτέχνες που βρίσκονται σε παρεμφερές ή κοινό νήμα με την ίδια, όπως ο Alejandro Jodorowsky με τον οποίο ήταν φίλοι και συνεργάτες, ο David Lynch, ο Dario Argento καθώς και παρακλάδια του occult fantasy.

Carrington

Κλείνοντας, αν θα θέλαμε να κρατήσουμε κάποιο μήνυμα από τη ζωή και το έργο της Leonora Carrington, αυτό θα ήταν να μην φοβόμαστε να είμαστε ο εαυτός μας καθώς και να τον εκφράζουμε με κάθε διαθέσιμο τρόπο!

 

 

Βασίλης Μαθιουδάκης / oneirocosmos.gr ©

Go...

Η Ματιά του Ερευνητή Vol. 1

01 holygrail

Βάλτε Λίγο Μυστήριο στη Ζωή σας… και όταν λέμε "λίγο", το εννοούμε κυριολεκτικά!

Το παρακάτω κείμενο γράφτηκε συνεργατικά από τα μέλη του Ονειρόκοσμου και ενδεχομένως να αποτελέσει το πρώτο από μία σειρά σχετικών άρθρων. Αρχικά, απλά πείτε ότι θελήσαμε να επικοινωνήσουμε ορισμένες παρατηρήσεις μας με άλλους ερευνητές του Χώρου της Αναζήτησης, νέους ή και παλιούς. Πραγματικά δεν έχει σημασία σε ποιο "επίπεδο" κατατάσσετε τον εαυτό σας, μιας και αυτά που θα ειπωθούν, ισχύουν για όλους ανεξαιρέτως. Προχωράμε σε μία τέτοια κίνηση, καθαρά για λόγους τακτικής. Μην περιμένετε να σας το αναλύσουμε περισσότερο εδώ. Το κείμενο γράφτηκε γιατί ήρθε πλέον το πλήρωμα του χρόνου όπου τα πράγματα μπορούν να λέγονται με το όνομα τους - ευτυχώς. Τώρα, το αν αυτό το "όνομα" δυσαρεστήσει ορισμένους, δεν έχουμε παρά να τους υπενθυμίσουμε ότι ο καθένας μας έχει μερίδιο ευθύνης για τα "κύματα" που σηκώνει και ότι είναι, εκ των πραγμάτων, αναγκασμένος, να δέχεται τις συνέπειες των πράξεων του. Το αν θα δεχτεί τις συνέπειες αξιοπρεπώς, αυτό έγκειται καθαρά στην ιδιοσυγκρασία του καθενός.

Και μετά από αυτόν τον μικρό αλλά απαραίτητο πρόλογο, ήρθε η ώρα να περάσουμε στο "ζουμί" της υπόθεσης…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

with...

Η Ματιά του Ερευνητή Vol. 2

01 armchair

Η αλήθεια είναι ότι όταν δημοσιεύσαμε το πρώτο μέρος αυτού του άρθρου, δεν είχαμε την παραμικρή ιδέα για τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που θα ακολουθούσαν! Φαίνεται ότι ο κόσμος είναι πλέον αρκετά έτοιμος να δεχθεί και, αναπόφευκτα, να αναπαραγάγει κάποιες ιδιαίτερα αιρετικές ιδέες, σε σχέση με αυτές που επικρατούσαν μέχρι τώρα στο χώρο της αναζήτησης. Φυσικά, αυτό δεν είναι τυχαία συγκυρία αλλά, περισσότερο, μας δείχνει ότι είναι αδύνατο να κρυφτείς σε δύσκολους καιρούς, καθώς η ανάγκη για ειλικρίνεια και τιμιότητα γίνεται σχεδόν επιτακτική! Όχι πολύ μακριά στο μέλλον, ο χώρος της αναζήτησης θα έχει αφήσει για τα καλά πίσω του τον παλιό του εαυτό και θα έχει αγκαλιάσει αυτό που σήμερα μοιάζει αυθάδικα διαφορετικό.

Πολυφορεμένοι μανδύες που λιώνουν και σχίζονται, ξέθωρα χρυσά στολίδια, κουκούλες που πέφτουν απαλά στην πλάτη καθώς η Ομορφιά και η Ασχήμια είναι έτοιμες να δεχθούν τις πρώτες ζεστές ακτίνες του ήλιου στα χλωμά τους προσωπεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

the flow...

Η Ματιά του Ερευνητή Vol. 3

01 universetraveller

Βασικές Τεχνικές Ελέγχου της Πληροφορίας (μέρος 3ο)

Το παρόν άρθρο αποτελεί συνέχεια του 1ου & 2ου μέρους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Aυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies

Χρησιμοποιούμε cookies στον ιστότοπό μας. Ορισμένα από αυτά είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου, ενώ άλλα μας βοηθούν να βελτιώσουμε αυτόν τον ιστότοπο και την εμπειρία του χρήστη (cookies παρακολούθησης). Μπορείτε να αποφασίσετε μόνοι σας εάν επιθυμείτε να επιτρέψετε τα cookies ή όχι. Λάβετε υπόψη ότι εάν τα απορρίψετε, ενδέχεται να μην μπορείτε να αξιοποιήσετε όλες τις λειτουργίες του ιστότοπου.